Wanneer je gaat backpacken in Indonesië, land je meestal op de luchthaven van Jakarta. Vaak wordt aangeraden om zo snel mogelijk deze stad te ontvluchten. Het zou er vies en onveilig zijn en bovendien zou er niks te doen zijn dat leuk is voor reizigers. Zelfs veel reisblogs schrijven alleen maar negatief over Jakarta. Onterecht! Want hoewel Jakarta zeker niet de schoonste of mooiste stad van Azië is, kun je hier veel interessants vinden als je weet waar je moet zijn. In deze post geef ik je zes redenen om niet direct uit Jakarta te vertrekken nadat je er geland bent!
Scroll snel naar...
Jakarta niet de moeite? Echt wel!
Jakarta heeft als reisbestemming niet bepaald een goede naam. De Indonesische hoofdstad wordt vaak omschreven als druk, vies, chaotisch en onveilig. En hoewel ik de stad niet als onveilig zou omschrijven (althans niet onveiliger dan andere miljoenensteden in Azië), kloppen deze omschrijvingen ook wel voor een groot deel. Het stedelijk gebied van Jakarta heeft meer dan dertig miljoen (!) inwoners (waarvan velen in armoede leven) en is daarmee de derde grootste stad ter wereld. Dat levert natuurlijk de nodige drukte en chaos op.
Vaak wordt er echter ook gezegd dat er in Jakarta niets te doen is dat de moeite waard is voor reizigers. Tot mijn grote verbazing doen zelfs veel grote reisblogs die zich op backpackers en avonturiers richten daaraan mee. Het moge echter duidelijk zijn dat het grote onzin is dat er in Jakarta niets te doen is voor reizigers.
Sterker nog – en ik weet zeker dat er nu backpackers zijn die me voor gek zullen verklaren – ik vind dat Jakarta op zijn minst net zo interessant is als bijvoorbeeld Bangkok of Hanoi. Zeker voor Nederlanders. Jakarta is namelijk niet alleen de hoofdstad van Indonesië, maar was onder de naam Batavia ook 350 jaar lang het hart van Nederlands-Indië. Van deze controversiële geschiedenis zijn nog verbazingwekkend veel restanten terug te vinden in Jakarta. Alleen daarom al zou je op z’n minst één dag in Jakarta moeten blijven voor je verder Java gaat verkennen. Maar ook buiten de geschiedenis is er veel meer te doen in de Indonesische hoofdstad dan veel reisblogs je zullen vertellen!
6x doen in Jakarta
Wat mogen die dingen dan wel zijn? Hieronder geef ik je zes tips voor interessante en gave dingen die je kunt doen in Jakarta. Deze dingen kun je doen wanneer je twee tot drie dagen inplant voor je bezoek aan Jakarta.
#1. Bezoek Kota Tua, het oude Batavia
Maar heel weinig reizigers weten dat Jakarta één van de bestbewaarde koloniale binnensteden van Azië heeft. Vanaf de zeventiende eeuw bouwden de Nederlanders naar het voorbeeld van de steden in ons eigen kikkerlandje (dus inclusief grachten en pakhuizen!) aan Batavia. Achteraf bleken de locatie en de opzet van de stad niet de beste keuze, want door het stilstaande water konden ziekteverwekkers als malariamuggen zich hier explosief voortplanten en zo kreeg Batavia al snel de bijnaam Kerkhof der Europeanen. Na anderhalve eeuw werd het centrum dan ook enkele kilometers landinwaarts verplaatst. Dat zorgde er echter wel voor dat het oude Batavia min of meer onaangetast bleef. Na de onafhankelijkheid van Indonesië verviel de oude Hollandse stadswijk echter, al wordt Kota Tua (Indonesisch voor Oude Stad) de laatste jaren gelukkig flink opgeknapt en de wijk is zelfs voorgedragen voor de UNESCO-werelderfgoedlijst.
Wanneer je als Nederlander nu door Kota Tua loopt, zie je veel herkenbare elementen: grachten, huizen met typische gevels en zelfs een typisch Hollandse ophaalbrug. Een bijzonder gezicht, aan de andere kant van de wereld in de tropen! Plekken in Kota Tua die je niet moet overslaan zijn:
- Jembatan Kota Intan (Hoenderpasarbrug): een wel heel typisch Hollands ophaalbruggetje over de centrale gracht uit 1628.
- Taman Fatahillah (Stadhuisplein): het centrale plein van het oude Batavia. Dit plein is gebaseerd op de Dam in Amsterdam, inclusief het nu als Historisch Museum in gebruik zijnde oude Stadhuis – dat weer is gebaseerd op het Paleis op de Dam.
- Kantor Pos (Hoofdpostkantoor): Aan het Taman Fatahillah vind je ook het oude Hoofdpostkantoor van Batavia, inclusief oude Hollandse brievenbus.
- Glodok: het zuidelijk deel van Kota Tua werd al in de Nederlandse tijd bewoond door Chinezen. Hier vind je een aantal oude tempels en verder vooral heel veel drukke marktstraten.
#2. Maak een boottochtje door Sunda Kelapa
Het oudste deel van Jakarta is Sunda Kelapa. Hier werd zo’n 100 jaar voor de komst van de VOC een haventje gebouwd, en die functie heeft Sunda Kelapa altijd behouden. Het was vanaf hier waar specerijen, thee en andere goederen naar Nederland werden verscheept. Ook nu is Sunda Kelapa nog een haven; elke dag worden hier allerlei goederen getransporteerd op traditionele pinisi: hoge houten schepen. Wanneer je noordwaarts Kota Tua uitloopt, richting de Pasar Ikan, kom je vanzelf in dit deel van de stad. Hang hier wat rond en je wordt vanzelf benaderd door schippers voor een rondtochtje door de haven, en dat is een aanrader. Er komen hier zelden toeristen en je krijgt een interessant inkijkje in het rauwe stadsleven van de omliggende sloppenwijken.
#3. Eet en drink wat bij Café Batavia
Aan Taman Fatahillah ligt ook Café Batavia. Dit is dé plek waar je heen moet als je een idee wilt krijgen van het leven in het vroegere Nederlands-Indië en je voor even in de koloniale tijd wilt wanen. Dit café-restaurant is helemaal ingericht met oud-koloniale meubels, oude foto’s van Batavia en de rest van Nederlands-Indië. Je kunt hier terecht voor een kop koffie of thee, maar ook voor een rijsttafel. En het schijnt zelfs zo te zijn dat ze bij Café Batavia af en toe bitterballen serveren!
#4. Ontdek Weltevreden en het Monumen Nasional: het moderne Jakarta
Toen de Nederlanders er in de loop van de negentiende eeuw achterkwamen dat het oude Batavia niet zo’n geschikte vestigingsplaats was om te wonen, besloten ze zo’n drie kilometer landinwaarts een nieuw Batavia te bouwen. Deze buurt noemden ze heel toepasselijk Weltevreden en is gaandeweg uitgegroeid tot het centrum van het moderne Jakarta. Hier vind je onder meer:
- Gereja Katedral (Kathedraal van Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming): de door de Nederlanders gebouwde katholieke kathedraal van Jakarta uit 1901. De kerk heeft een heel typisch interieur zoals je dat ook vaak ziet in ons eigen land.
- Istiqlal-moskee: de grootste moskee van Zuidoost-Azië. Niet bijzonder mooi van buiten, maar door de omvang de moeite van een kort bezoekje waard.
- Verder vind je hier veel typisch koloniale brede avenues met palmbomen.
Vlakbij ligt ook het Monumen Nasional (vaak afgekort tot Monas), een 132 meter hoge toren die in 1975 is gebouwd op het Merdeka-plein. Dit is een zeldzame groene open ruimte in Jakarta en daarom erg fijn om even rond te hangen. Vroeger stond hier een standbeeld van koningin Wilhelmina en heette het plein het Koningsplein.
#5. Relax bij de SKYE Bar in de Menara BCA
Buiten de ‘oude’ delen van Jakarta bestaat de stad uit veel hoogbouw. In één van de hoogste gebouwen, de Menara BCA, is op de 56e verdieping op 230 meter hoogte een rooftop bar gevestigd. Rooftop bars zijn een bekend verschijnsel in Aziatische miljoenensteden en bieden een mogelijkheid om je even terug te trekken uit de benauwende en intense chaos. Mede daarom is de SKYE Bar een welkome aanrader in Jakarta. Vanaf hier kun je de hele stad overzien. Je betaalt een entreeprijs en de drankjes zijn niet heel goedkoop, maar het is wel een hele fijne plek om een avond bij te komen!
Adres: Menara BCA, Jalan M.H. Thamrin No. 1,Menteng, Kec. Menteng, Kota Jakarta Pusat
#6. Maak een dagtrip naar Bogor
Bogor wordt vaak als alternatief voor Jakarta aangeprezen om te overnachten na je landing op het vliegveld. Dat is op zich begrijpelijk, want Bogor is een stuk minder druk dan Jakarta en deze plaats is ook de moeite van een bezoekje waard. Maar zoals je hierboven hebt gelezen, heeft Jakarta genoeg te bieden als bestemming op zich. Moet je dan Bogor maar overslaan? Nee, want je kunt Bogor ook heel makkelijk als dagtrip vanuit Jakarta bezoeken! Vanaf het station in Kota Tua of vanaf station Gambir (naast het Monas) reis je in iets meer dan een uur met de lokale trein naar Bogor.
Bogor heette vroeger Buitenzorg en was de residentie van de gouverneur van Nederlands-Indië. Hij liet vlak naast zijn paleis in de negentiende eeuw een gigantische botanische tuin bouwen. Deze tuin heet tegenwoordig de Kebun Raya Bogor en is nog altijd één van de mooiste tuinen van Azië. De ingang van de tuinen ligt op ongeveer een kilometer lopen vanaf het station.
Praktische tips voor je verblijf in Jakarta
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het dus onzin dat er niets interessants te doen is in Jakarta. Al met al is een dag of twee in de hoofdstad zeker een boeiende start van je trip door Indonesië.
Hieronder vind je een aantal praktische tips voor jouw verblijf in Jakarta.
Hoe kom je in Jakarta?
Verreweg de meeste reizigers zullen hun reis in Indonesië beginnen met een landing op de luchthaven Soekarno-Hatta vlakbij Jakarta en daarom ligt het voor de hand om de hoofdstad als eerste bestemming aan te doen. Maar omdat Jakarta de hoofdstad van het land is, kun je ook vanuit andere delen van Indonesië relatief gemakkelijk naar Jakarta reizen.
Met het vliegtuig zul je landen op de luchthaven Soekarno-Hatta International Airport. Vanaf hier kun je per bus afreizen naar het centrum in Gambir, naast Monas. De bussen zijn van de maatschappij DAMRI en vertrekken naast de terminal. De reistijd varieert enorm naargelang het verkeer: de eerste keer heb ik er zo’n 3 uur over gedaan, maar de tweede keer amper een uur. Een kaartje kost 50.000 rupiah (ongeveer €3,-).Vanaf
Met de trein kun je Jakarta vanaf iedere stad op Java bereiken, zoals Bandung (3-3,5 uur), Jogjakarta (6,5-7,5 uur) en Surabaya (8,5-9 uur). De meeste comfortabele treinen komen aan op Gambir (naast Monas), maar sommige treinen rijden nog een paar kilometer door naar Jakarta Kota.
Met de bus duurt het gezien het extreem drukke verkeer in Jakarta meestal langer dan per trein. Daarom raad ik het je af om met de bus naar Jakarta te reizen tenzij er geen alternatief is.
Met de veerboot kun je in theorie van en naar vrijwel alle Indonesische eilanden reizen vanuit Jakarta. De dienstregeling van de staatsveerbootmaatschappij PELNI is echter niet altijd makkelijk te vinden en ook voldoen de schepen lang niet altijd aan de veiligheidseisen. Daarnaast zijn de reistijden erg lang: voor sommige bestemmingen in Oost-Indonesië lopen de vaartijden op tot bijna twee weken!
Hoe verplaats je je in Jakarta?
Jakarta is een gigantisch grote en drukke stad. Door het lage ontwikkelingsniveau heeft het bovendien lang geduurd voordat de eerste goedwerkende ov-systemen werden gepland.
Jakarta’s belangrijkste ov-systeem zijn de treinen van KRL Jabodetabek. Deze treinen rijden over spoor dat nog door de Nederlanders is aangelegd en daarom tot in het oude Batavia ligt. Ook het gebied rondom de Monas en Bogor liggen aan deze spoorlijn.
Sinds 2019 heeft Jakarta ook een metro. Deze bestaat anno 2024 uit één lijn die ver van de voor toeristen interessante gesprekken af ligt. Veel heb je er dus nog niet aan. Wel zijn er meerdere lijnen in aanbouw.
Voor andere bestemmingen kun je gebruik maken van de snelle bussen van TransJakarta of taxi’s.
Overnachten in Jakarta
Er is een enorme keuze aan accommodaties in Jakarta. Het is echter heel belangrijk in Jakarta om een plek met een goede locatie te kiezen als je niet teveel tijd kwijt wilt zijn aan reizen. Dat wil zeggen: dichtbij de KRL-treinstations. In de wijk Cikini, op ongeveer een kilometer ten zuidoosten van Monas, vind je het Six Degrees Backpackers Hostel. Dit hostel is gericht op individuele backpackers en heeft zeer vriendelijk personeel. Het ligt op loopafstand van station Cikini, vanwaar je binnen een kwartier in het oude Batavia staat.
Hostel in Jakarta: Six Degrees Backpackers Hostel. Adres: Jalan Cikini Raya 60BC, Cikini, Kec. Menteng, Kota Jakarta Pusat
Heb jij nog meer tips voor Jakarta? Of merk je dat er iets niet meer helemaal klopt in deze post? Laat het me weten in een reactie!
Reacties (2)
Pingback: Reisroute: 2 tot 3 weken Java en Bali - REISEIGENWIJS
Pingback: In the picture: 25 redenen om te gaan backpacken in Zuidoost-Azië - REISEIGENWIJS