De motorbike is hét vervoersmiddel in Vietnam en de kans dat je tijdens een reis door Vietnam niet op een motorbike zal zitten is dan ook bijzonder klein. Wanneer je écht een epische trip op een motorbike wilt maken, moet je vooral naar het uiterste noorden van Vietnam gaan. Hier vind je de regio Ha Giang, met misschien wel de allermooiste berglandschappen van heel Zuidoost-Azië. Maar ook steile rijstterassen en authentieke dorpen met kleurrijke markten waar etnische minderheden hun waar aan de man brengen. Door deze regio kun je in drie tot vijf dagen een prachtige roadtrip op je motorbike maken. Tot voor kort was Ha Giang bovendien één van de weinige regio’s in Vietnam waar nog bijna geen toerisme te vinden was. Hoewel dat inmiddels langzaamaan verandert, is Ha Giang nog steeds het absolute hoogtepunt van Vietnam! In deze post laat ik je zien wat je hier kunt verwachten en hoe je je eigen Ha Giang-avontuur kunt organiseren.
Scroll snel naar...
Over Ha Giang
Veel backpackers die naar Vietnam gaan, bezoeken de plaats Sa Pa in het noordwesten van Vietnam. Sa Pa is inderdaad prachtig: hoge bergen, schitterende rijstvelden en kleurrijke dorpjes met etnische minderheden. In Ha Giang vind je al het mooie van Sa Pa, maar dan nóg mooier. Wat je niet hebt in Ha Giang maar wel in Sa Pa is massatoerisme. Naast busladingen toeristen betekent dat ook veel irritante verkopers en hoge(re) prijzen. Dit ales vind je gelukkig tot nu toe nog niet in Ha Giang: hier zijn de mensen nog echt authentiek en je struikelt er zeker niet over de tourgroepen.
Ha Giang is de meest noordelijke provincie van Vietnam. De regio heeft een lange grens met China, die dwars over de toppen van de ruige bergen loopt. Dit ruige landschap zorgt ervoor dat de regio behoorlijk geïsoleerd is van de rest van Vietnam en dat etnische minderheden hun cultuur hier tot nog toe hebben kunnen behouden. Er wonen in Ha Giang dan ook wel 23 verschillende etnische groepen die elk hun eigen klederdracht, gebruiken en taal hebben. Samen met de oogverblindend mooie landschappen maken zij Ha Giang een ontzettend gaaf gebied om te verkennen voor avontuurlijke backpackers.
Je voelt ‘m gezien mijn woordkeuze waarschijnlijk al aankomen: dit is langzaam aan het veranderen. De infrastructuur wordt langzaamaan beter en steeds meer mensen weten hun weg naar Ha Giang te vinden. Nu zijn het echter nog vooral backpackers met een avontuurlijke mindset die hier naartoe reizen. Het kan bijna niet anders dan dat dit snel gaat veranderen. Het klinkt misschien cliché, maar als je Ha Giang nog wilt ervaren zonder massatoerisme dan raad ik je aan niet te lang te wachten.
Met de motorbike door Ha Giang reizen
Zoals de meeste plekken in Vietnam beleef je de regio Ha Giang het beste op een motorbike (in feite een fancy woord voor een scooter). Je kunt ervoor kiezen om zelf een motorbike te huren of om bij een zogenaamde Easy Rider achterop te gaan zitten. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Met een Easy Rider
Als je kiest voor een Easy Rider, dan hoef je je geen zorgen te maken over de route, het onderhoud van je motorbike of de beschikbaarheid van brandstof. Het grootste voordeel van een Easy Rider is echter dat je volledig verzekerd rondrijdt. Wanneer je geen Vietnamees rijbewijs hebt, ben je namelijk niet verzekerd wanneer je zelf rijdt en dat kan áls je bij een ongeluk betrokken raakt hele vervelende gevolgen hebben. Nadeel aan een Easy Rider is dat de prijs beduidend hoger is dan wanneer je zelf huurt. Reken voor een driedaagse tour met een Easy Rider op zo’n €150-€200. Daar zitten dan wel al je overnachtingen en maaltijden ook bij in. Een Easy Rider-tour kun je in Hanoi boeken, maar ook ter plaatse.
Zelf huren
Huur je zelf, dan heb je de vrijheid om je eigen route te kiezen en te stoppen waar jij dat wilt. Voor mij is dat het ultieme gevoel van avontuur en dat is dan ook de reden dat ik voor het zelf huren van een motorbike heb gekozen. Ook heb ik dus zelf mijn overnachtingen geregeld. Hoewel zelf rijden dus in principe niet verzekerd is, zul je zien dat veel mensen dit doen en dat de politie er geen moer om geeft. Achteraf vind ik het best wel een beetje riskant dat ik dit gedaan heb, maar spijt heb ik er niet van.
Route voor je motorbike-roadtrip: de Ha Giang Loop
De mooiste plekjes van Ha Giang liggen langs de Ha Giang Loop, een vaag gedefinieerde loop die afhankelijk van de route die je kiest tussen de 300 en 400 kilometer lang is. Deze route loopt grotendeels door het Dong Van Karst Geopark, een gebied dat door UNESCO is aangewezen vanwege de unieke landschappen die je er kunt vinden.
Neem voor de gehele route op z’n minst drie volle dagen. Minder moet je niet willen; de afstanden zijn best groot, de wegen zijn slecht en – het belangrijkste – je hebt dan simpelweg geen tijd om te genieten van al het moois onderweg. Klaar voor de start? Hieronder geef ik je een stapsgewijze beschrijving van de route die ik heb afgelegd tijdens mijn Ha Giang-avontuur.
Start: Ha Giang
De loop start in de gelijknamige hoofdstad van de regio Ha Giang – die dus ook Ha GIang heet. Voor de stad Ha Giang hoef je geen tijd in te plannen, want die is niet zo bijzonder. Mijn advies is dus om de dag na aankomst vanuit Hanoi meteen de motorbike te pakken en de regio te gaan verkennen. Wel kun je in de stad de nodige inkopen doen voor de trip. Ook vind je in Ha Giang nog wat leuke restaurants en koffietentjes. In Ha Giang is inmiddels een breed aanbod aan hostels, homestays en guesthouses.
Dag 1: Ha Giang – Quan Ba – Yen Minh (105 km)
Het eerste deel van de Loop brengt je van de stad Ha Giang naar het plaatsje Yen Minh. Al direct nadat je de stad verlaat, begint het landschap mooier te worden. Na een kleine 10 kilometer dienen de eerste bergpassen zich aan en begin je al slingerend te stijgen. Even later komen de rijstterrassen in zicht en rijd je dwars door authentieke dorpjes met kleurrijke markten: hier ben je voor naar Ha Giang gekomen!
Toch is dit eerste stuk zeker niet het mooiste deel van je motorbike-trip in Ha Giang. Al zul je zeker een paar keer stoppen om foto’s te maken van jezelf in het schitterende landschap. Na ongeveer 60 kilometer bereik je het eerste échte hoogtepunt: de Quan Ba-pas. Quan Ba betekent ‘Poort naar de Hemel’, en hoewel ik dat wat overtrokken vind heb je hier een adembenemend uitzicht over de valleien, rijstvelden en karstbergen en bovendien kun je hier terecht voor een kop koffie.
Vervolgens rijd je even door een wat saaier stuk om vervolgens na een spectaculaire afdaling door de kloof die de rivier Song Lo heeft uitgesleten te rijden. Hoe langer je hier door het landschap rijdt, hoe meer je je gaat afvragen waarom hier niet eerder zoveel backpackers op motorbikes zijn gaan rondrijden. Want wat is het hier mooi! Na een slordige 20 kilometer begint te weg weer te stijgen en rijd je langs de mooie rijstvelden door naar Yen Minh. Yen Minh is een wat grotere plaats en hier vind je dan ook de nodige accommodaties. Er zijn steeds meer homestays in Yen Minh te vinden, die ook bijna allemaal avondeten serveren. Mooi is het er niet per se, dus vroeg aankomen is niet nodig.
Dag 2: Yen Minh – Ma Pi Leng – Dong Van – Ma Le (85 km)
De tweede dag is landschappelijk verreweg het mooiste deel van de Loop. Ga dus vroeg weg, want je zult eeuwig spijt hebben als je het gevoel hebt dat je hier moet haasten. De route gaat van Yen Minh naar Ma Le, via Dong Van.
Neem echter niet de hoofdweg van Yen Minh naar Dong Van, maar rijd hier binnendoor via de dorpen Mau Due en Meo Vac. De route is hier wederom ongelofelijk spectaculair en de landschappen lijken je te smeken om ze te fotograferen. In het dorp Meo Vac kun je terecht voor een snelle lunch, maar blijf hier niet te lang plakken. Direct na Meo Vac begint namelijk het hoogtepunt van de hoogtepunten van Ha Giang: de Ma Pi Leng-pas. Deze pas is meer dan 1500 meter hoog en loopt dwars door een diep ravijn. Kijk je links, dan zie je de steile bergwanden. Kijk je rechts, dan zie je in de diepte de rivier stromen. Onvergetelijk!
Door de vele bochten heb je constant een ander indrukwekkend uitzicht en dus zul je hier vaak en veel foto’s maken. Na de Ma Pi Leng-pas daalt de weg langzaam af in de richting van het stadje Dong Van. Dong Van is het meest toeristische stadje in de regio. Dat komt door de typische traditionele architectuur, de centrale ligging en de voorzieningen die je hier vindt. De meeste backpackers overnachten dan ook in dit plaatsje. Ik ben echter nog een stukje verder gereden, naar het gehucht Ma Le. Hier was namelijk de homestay voor deze nacht.
Heb je zin om nog een stukje verder te rijden, dan kun je de 18 kilometer lange en zeer bochtige weg naar de Lung Cu-vlaggenmast nemen. De bizar gevormde bolvormige bergtoppen maken ook hier het landschap weer adembenemend. De vlaggenmast markeert het uiterst noordelijke punt van Vietnam en is geplaatst op een uitkijktoren van waaraf je een mooi uitzicht hebt. Dit is echter zeker niet het mooiste uitzicht van Ha Giang. Waarom dit tripje dan toch de moeite is? De weg naar de Lung Cu-vlaggenmast loopt op een paar meter van de Chinese grens en het is mogelijk om – op eigen risico uiteraard! – semi-illegaal de grens over te steken en zo een sneaky kijkje in China te nemen.
Dag 3: Ma Le – Sa Phin – Yen Minh – Ha Giang (150 km)
In de Ma Le Homestay waan je je even terug in de tijd, en daar zijn de voorzieningen ook naar. Je slaapt hier op een hard matras op de grond en er is nauwelijks sanitair. Het avondmaal met de familie, inclusief de huisgestookte happy wine, is echter fenomenaal. Vertrek op de ochtend van dag drie echter wel weer op tijd. Als je de route in drie dagen rijdt, moet je vandaag namelijk het hele stuk naar Ha Giang terugrijden.
Tijdens het ochtendgloren kom je als je geluk hebt opvallend veel mensen tegen. Vaak hebben die mensen gigantische, gekleurde manden op de rug en zijn ze onderweg naar de markt. Elke dag wordt er in één van de dorpen in dit gebied namelijk een fantastische markt gehouden. Op 17 kilometer van Ma Le vind je het dorp Sa Phin. Tijdens onze trip werd de markt hier gehouden. Deze markt is een ware lust voor alle zintuigen. Op de markt wordt van alles verkocht, van levende varkens tot telefoonopladers, en het overgrote deel van de mensen loopt in traditionele klederdracht van hun etnische groep rond. Naast de markt vind je in Sa Phin het paleis van de Hmong, een prachtig oud gebouw in traditionele stijl.
Na Sa Phin volg je als het ware de hoofdweg van Dong Van naar de stad Ha Giang terug. Na ongeveer 7 kilometer vind je het pittoreske dorpje Lung Cam, waarna je 20 kilometer verderop in Yen Minh weer op bekend terrein komt. Vanaf Yen Minh volg je dezelfde route terug naar Ha Giang.
Praktische tips voor je trip door Ha Giang
Voor je naar Ha Giang afreist, is het handig om de volgende dingen te weten:
Hoe kom je van en naar Ha Giang?
De tijden dat Ha Giang nauwelijks bereikbaar was, liggen achter ons. Inmiddels kun je Ha Giang vanuit meerdere plaatsen op een fatsoenlijke manier bereiken.
- Vanuit Hanoi kun je per nachtbus naar Ha Giang reizen. Dit duurt zo’n 8 uur: de bussen vertrekken iedere avond en komen in de loop van de nacht in Ha Giang aan. De bussen hebben bedden, maar om uitgerust aan je motorbike-trip te beginnen raad ik je aan om een hostel te hebben geboekt voor de rest van de nacht. Overdag gaan er ook bussen.
- Vanuit Sapa kun je ook naar Ha Giang afreizen. De weg is onlangs verbeterd, wat het comfortniveau aanzienlijk verhoogd en dit een aanbevelenswaardige optie maakt. De rit duurt zo’n 6 à 7 uur. Elke ochtend vertrekt er vanuit beide plaatsen één bus. Informeer voor meer informatie bij je hostel!
Tips voor het huren van een motorbike
Voor een motorbike-roadtrip heb je natuurlijk een motorbike nodig. Die kun je in de stad Ha Giang op veel plekken huren. Bijvoorbeeld bij je hostel, want die hebben vaak ook een motorbike-verhuur. En anders hebben ze wel een kennis of familielid die motorbikes verhuurt. Voor het huren van een motorbike moet je rekenen op zo’n 200.000 dong (€8) per dag.
Ik zou je adviseren om een motorbike te huren met versnellingen. Op de soms steile bergwegen zul je merken dat je deze nodig hebt! De verhuurder legt je graag uit hoe het werkt, mocht je nog nooit op een motorbike met versnellingen gereden hebben. Hoewel motorbikes met versnellingen iets duurder dan standaard motorbikes, is het prijsverschil dat extra comfort echt waard.
Brandstof is niet erg ruim verkrijgbaar langs de route. Althans, niet bij tankstations. Vrijwel ieder klein winkeltje verkoopt wel benzine in lege waterflessen. Hier betaal je een fractie meer voor, maar het maakt wel dat je niet snel zonder brandstof hoeft komen te staan. Toch zal het je altijd gebeuren dat wanneer jij met een lege tank zit, er net even geen winkeltjes zijn. Wen jezelf dus aan om iedere dag bij je slaapplaats te tanken!
Wat doe je met je bagage?
Tijdens je motorbike-avontuur is het niet zo heel praktisch om een grote backpack mee te nemen. Laat staan een koffer, mocht je daarmee reizen. Toch zal je die op reis naar Vietnam hoogstwaarschijnlijk wel bij je hebben. Gelukkig biedt vrijwel ieder hostel in Ha Giang een meerdaagse bagage-service aan. Als je zowel voor als na je roadtrip bij hetzelfde hostel blijft slapen, is dit ook vrijwel altijd gratis. Handig, want zo hoef je niet met je grote backpack te slepen!
Langer de tijd nemen voor Ha Giang?
Drie dagen is zoals gezegd het absolute minimum om de regio goed te kunnen zien. Achteraf zou ik zelf echt wel langer hebben willen rondrijden door Ha Giang. Wanneer je de roadtrip in 4 of 5 dagen doet, heb je iets meer tijd voor alles en ben je iets minder aan het rijden. Als je langer de tijd hebt, ziet je route er net iets anders uit en begin (of eindig) je in het plaatsje Du Gia, iets zuidelijker tussen Meo Vac en Ha Giang gelegen. Als je echt avontuurlijk bent, neem je de regio Ha Giang op als onderdeel van een motorbike-tocht van meerdere weken door heel Noord-Vietnam.
Heb jij de Ha Giang Loop ook ooit gereden toen je aan het backpacken was in Vietnam en wil je extra tips delen? Laat weten in een reactie onder deze post!
Reacties (6)
Pingback: Handleiding bij het aanvragen van een visum voor Vietnam - REISEIGENWIJS
Pingback: In the picture: 25 redenen om te gaan backpacken in Zuidoost-Azië - REISEIGENWIJS
Hoi. Wij willen graag de loop rijden maar niet zelf rijden op de motorbike. Is het ook makkelijk om in Ha Giang voor de dag na aankomst 2 motorbikes met chauffeur te regelen voor een 3- daagde trip voor 2 personen dus ? Andere opties zijn ook welkom !
En kun je van Ha Guang ook rechtstreeks naar LAN Ha Bay komen of moet je eerst terug naar Hanoi?
Hi Elles! Zeker aan te raden, de Ha Giang Loop. Het mooiste stukje Vietnam dat ik gezien heb. En wat betreft je vraag over de motor bike met chauffeur: dat kan zeker, maar ik zou dat dan wel regelen vóór je aankont in Ha Giang-stad. Het kan ter plekke, maar dan loop je wel de kans dat je een dag langer in de stad moet blijven en daar is niet zoveel te beleven. Wanneer je googlet op ‘Easy Rider Ha Giang’ zul je verschillende operators vinden met mailadresssen en contactgegevens. Reken op een prijs van 150 tot 250 euro voor een Easy Rider voor 3 dagen, afhankelijk van je comfort-level dat je wil.
Van Ha Giang naar Lan Ha Bay zijn er geen rechtstreekse bussen, dus je zult via Hanoi moeten reizen. Tenzij je een taxi regelt, dat kan wel, maar is – uiteraard – veel duurder.
Hoe dan ook: heel veel plezier in Vietnam en op de Ha Giang Loop! Je gaat er geen spijt van krijgen 🙂
Hoi. Dankjewel voor je antwoord. We gaan als we arriveren in Hanoi het daar gelijk regelen! Volgende week vrijdag reizen we erheen! Heb er zin in! Groetjes Elles
Hopelijk heb je een prachtige reis gemaakt!