De trein is mijn favoriete vervoersmiddel. Reizen met de trein is duurzaam, je krijgt veel mee van het landschap en je hebt heel veel bewegingsvrijheid in een trein. Het heeft ook iets romantisch: eindeloos naar buiten staren terwijl de trein rustig voortboemelt, een boekje lezen of in gesprek raken met je medereizigers. In dat licht is er naar mijn mening weinig romantischer dan een treinreis langs één van de meest klassieke treinroutes ter wereld: de Oriënt Express. De beroemde rechtstreekse treindienst naar Istanbul bestaat weliswaar al lang niet meer, maar met een Interrail-ticket kun je nog steeds in de voetsporen treden van de Oriënt Express. In de zomer van 2018 ben ik vanuit Nederland met de trein helemaal naar de grootste stad van Turkije gereisd – en verder, naar Griekenland. In deze post neem ik je graag mee op mijn reis dwars door Europa!
Scroll snel naar...
De roemruchte Oriënt Express
De Oriënt Express is – samen met de Transsiberië Express – misschien wel de beroemdste trein ter wereld. Maar waarom is de Oriënt Express eigenlijk zo beroemd? In de loop van de negentiende eeuw nam de bouw van het Europese spoorwegnet een enorme vlucht. Na verloop van tijd begon men te fantaseren over spoorlijnen die het hele continent doorkruisten. Hierbij werd een treindienst vanuit West-Europa naar de hoofdstad van het vroegere Ottomaanse Rijk gezien als het ultieme doel. Je moet je voorstellen dat een reis die tot dan toe nog weken duurde nu kon worden afgelegd in een dag of vier. Uiteindelijk werd de lijn van Parijs naar Istanbul operationeel in 1889.
Het was een trip voor de welgestelden: diplomaten, kunstenaars en wetenschappers reisden per trein langs beroemde steden om uiteindelijk uit te stappen in een andere wereld. Auteurs als Bram Stoker (Dracula, 1897) en Agatha Christie (Murder on the Orient Express, 1934) haalden hun inspiratie uit het leven aan boord en de plekken waarlangs de trein naar zijn eindbestemming reed. Zo droegen zij bij aan de faam en romantiek waarmee de Oriënt Express nog steeds wordt omringd. Het spreekt voor zich dat deze klassiekers hét perfecte leesvoer zijn wanneer je deze treinreis gaat maken!
In tegenstelling tot de Transsiberië Express is de Oriënt Express echter geen reguliere treindienst meer; sinds de opkomst van het vliegtuig is de route alsmaar verder ingekort totdat de laatste trein die deze beroemde naam droeg in december 2009 van Parijs naar Wenen reed. Nu zijn er weliswaar nog steeds een paar keer per jaar directe ritten tussen West-Europa en Istanbul, maar dit zijn zeer exclusieve en luxe treinen waarvoor je al gauw enkele duizenden euro’s neerlegt. Voor een enkeltje!
Oriënt Express 2.0: Interrailen
Lees ook: Interrail, de perfecte manier om Europa te verkennen
Toch kun je ook nu nog iets van de romantiek van de Oriënt Express ervaren zonder dat je daar meteen een paar maandsalarissen aan kwijt bent. Zeker wanneer je jonger bent dan 28. Dat doe je met een Interrail-kaart, waarover je in deze post meer kunt lezen. Wanneer je in Nederland of België begint, is het mogelijk om in dik 2 dagen in Turkije aan te komen. Je vertrekt om zeven uur ’s avonds op dag 1 vanaf Utrecht Centraal, stapt drie keer over (in Frankfurt, Boedapest en Boekarest) en rijd dan om kwart voor acht ’s ochtends op dag 4 langs de Bosporus het station van Istanbul binnen. Als je het écht goed wil doen, begin je jouw avontuur overigens in Parijs. Zelf vond ik dat echter iets te veel van het goede.
Een kort sommetje verder en je komt er achter dat bovenstaand reisschema betekent dat je ongeveer 60 uur achtereen in de trein zit. Er zullen weinig mensen zijn die dat voor hun lol zullen doen. Het mooie van treinreizen (en in het bijzonder Interrailen) is echter dat je langs de route de reis kunt opbreken en de plekken waar je langskomt kunt ontdekken. Dat is precies wat ik heb gedaan in augustus 2018, toen ik met een Interrailticket en een enkel vliegticket Athene-Amsterdam in Groningen de trein instapte. Een geweldig avontuur, en dat gewoon in Europa!
De treinreis van Nederland naar Istanbul
Hieronder leg ik uit hoe ik van Nederland naar Istanbul ben getreind.
Via Praag en Boedapest naar het oosten
Lees ook: 12x doen in Boedapest
In grote lijnen was het reisschema dat hierboven is beschreven wel de basis van mijn plan. Maar één van de charmes van treinreizen is dat er soms onverwachte dingen gebeuren. Zo bleek de trein van Frankfurt naar Wenen niet te rijden en zo leek het erop dat ik na amper een halve dag al zou stranden. Samen met een mede-Interrailer die dezelfde kant op wilde reizen moest ik dus een nieuw plannetje bedenken. Met de Interrail-reisplanner heb je dat zo gefixt en zo kwamen we terecht in de ICE naar Nürnberg en de treinvervangende bus naar Praag.
Zelf was ik al drie keer in Praag geweest en ben ik er tijdens deze trip dus niet gebleven. Wanneer de hele route nieuw voor je is, raad ik je echter absoluut aan om hier je reis een dag of twee op te breken. De Tsjechische hoofdstad wordt terecht vaak omschreven als één van de mooiste steden van Europa en de pilsjes smaken in hun thuisland ook nog nét iets beter dan elders. Na een paar biertjes op het terras in Praag gingen wij de nachttrein echter alweer in.
Deze bracht ons naar een andere stad die óók hoge ogen gooit voor de titel van mooiste stad van Europa: Boedapest. De Hongaarse hoofdstad ligt in het hart van Europa en heeft een sublieme ligging aan de Donau, badhuizen als kathedralen en een geweldig uitgaansleven. Boedapest is daardoor de laatste jaren uitgegroeid tot een walhalla voor Interrailers en als je hier nog niet eerder bent geweest, is het een geweldige stad om te ontdekken in twee à drie dagen. Maar ook in Boedapest was ik al twee keer geweest en daarom besloten ik en mijn ad-hocreisgenoot om de reis voort te zetten. Wil je meer lezen over Boedapest? Lees dan ook deze post.
Roemenië
Lees ook: 8 redenen om eens naar Roemenië te gaan
Voorbij Boedapest gaat de vaart van de trein er behoorlijk uit en merk je dat je het onwikkelingspeil verandert. Intussen baant de trein zich langzaam een weg door de uitgestrekte Hongaarse laagvlakte, richting de Roemeense grens. Roemenië dient zich al van veraf aan: de bergen aan de horizon duidden het begin van de regio Transsylvanië aan en liggen ongeveer op de grens. Roemenië was voor mij een nieuwe bestemming, dus hier ben ik wel de trein uitgegaan om het land te ontdekken. In totaal ben ik ongeveer een week in Roemenië gebleven tijdens mijn Oriënt Express-avontuur, waarbij ik de volgende plekken heb bezocht:
Sibiu en de Transfagarasan (2 nachten)
Vanuit Boedapest bereik je de stad Sibiu met de trein in zo’n 12 uur. Sibiu is een van oorsprong Duitse stad in het hart van Transsylvanië en heeft een prachtig bewaard gebleven historisch centrum. Je vindt er bijvoorbeeld drie pittoreske pleinen, oude stadsmuren en een hoge kerktoren die je kunt beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad en de bergen. Het is ook een erg gezellige stad, met veel leuke barretjes, restaurantjes en terrasjes. Sibiu is niet zo groot, dus in een dag heb je de bezienswaardigheden wel gezien.
Hostel in Sibiu: Smart Hostel Sibiu (Pasajul Scarilor 1)
Reizen met de trein heeft ook zo z’n nadelen. Een daarvan is dat je eigenlijk alleen maar makkelijk naar steden kunt. De natuur in kan wel, maar het kost je bijna altijd meer moeite. Er staat simpelweg meestal geen station in een nationaal park. Omdat ik toch ook wel wat van de natuur wilde zien op mijn reis door Europa heb ik vanuit Sibiu een taxi geregeld naar het Balea-meer, op de pashoogte van de Transfagarasan Road in de Transsylvanische Alpen. Deze bergweg is door het programma Top Gear ooit uitgeroepen tot mooiste weg van de wereld. Hier kun je prachtige daghikes maken in een adembenemend mooi berglandschap.
Sighișoara (1 nacht)
Vanuit Sibiu reis je in ongeveer 2,5 uur naar het stadje Sighișoara. Dit stadje is nóg kleiner dan Sibiu, maar wel heel erg de moeite waard. Het is namelijk een van de best bewaarde middeleeuwse stadjes van Europa en de ommuurde bovenstad is een van de weinige middeleeuwse burchten die nog bewoond wordt. Verder is Sighișoara vooral bekend als de geboorteplaats van Graaf Dracula, iets dat naar mijn mening behoorlijk overhyped wordt. Doordat het stadje zo klein is, heb je aan een nacht voor Sighișoara genoeg. Dan heb je zelfs nog tijd om een mooie fietstocht te maken over het authentieke platteland voor je de trein weer instapt. Dit is een aanrader, want zo kun je de schitterende dorpjes met hun versterkte kerken in alle rust en op eigen tempo bewonderen. Met name die van Biertan is de moeite waard. De tocht naar Biertan en terug is ongeveer 50 kilometer. Je kan een fiets huren in het centrum van Sighișoara.
Hostel in Sighișoara: Burg Hostel (Strada Bastionolui 11)
Brașov (2 nachten)
Na Sighișoara reis je door naar Brașov, misschien wel de bekendste toeristenbestemming in Roemenië. Brașov is een pittoreske stad die niet zover van Boekarest ligt. Bovendien ligt vlakbij het (vermeende) kasteel van Dracula. In tegenstelling tot Sibiu en Sighișoara ligt Brașov tussen de bossen en bergen van de Karpaten in, wat de stad ook een stuk leefbaarder aan laat voelen. Brașov heeft wederom een bezienswaardig middeleeuws centrum en voelt ook wat wereldser aan dan Sibiu en Sighișoara. Al met al een prima plek om even tot rust te komen!
Hostel in Brașov: The Evil Clown Hostel (Strada Lunga 8)
Boekarest, via Sinaia (2 nachten)
Vanuit Brașov kun je in een paar uur doortreinen naar Boekarest, de hoofdstad van Roemenië. Zelf ben ik onderweg echter nog even uitgestapt om een bezoekje te brengen aan de plaats Sinaia, waar een prachtig sprookjeskasteel van de vroegere Roemeense koning staat. Treinen van Sinaia naar Boekarest vertrekken regelmatig en je bagage kun je gemakkelijk en goedkoop stallen op het station bij een vriendelijke dame, dus het kost je weinig extra moeite. Het kasteel is zeker de moeite waard, maar bereid je wel voor op grote groepen toeristen. Die overigens in de rest van Roemenië vrijwel afwezig waren, vreemd genoeg.
Boekarest is niet een stad waar je meteen verliefd op wordt. De vroegere dictator Ceaucescu heeft er na een aardbeving in 1977 behoorlijk huisgehouden, die hij als excuus gebruikte om de pittoreske wijkjes af te breken en te vervangen door kolossale betonnen flats. Als je wat verder kijkt en Boekarest een kans geeft, is het echter een bijzonder interessante stad. De buurt Lipscani zit vol leuke kroegen en restaurants en op de meest onverwachte plekken kom je straatkunst of oude orthodoxe kerkjes tegen. De grote publiekstrekker hier is echter het gigantische paleis dat Ceaucescu heeft laten neerzetten. Dit op twee na grootste gebouw ter wereld is zo ontzettend pompeus en kitscherig dat het bijna mooi wordt.
Hostel in Boekarest: Podstel Bucharest (Strada Olimpului 13a)
Bulgarije
Boekarest was mijn laatste stop in Roemenië, een land dat me verrast heeft en waar ik behoorlijk van gecharmeerd ben geraakt. Vooral de schilderachtige stadjes en het pittoreske platteland van Transsylvanië hebben indruk op me gemaakt. Vanuit Boekarest kun je in één keer, zonder overstappen, met de trein naar Istanbul. Ik was echter nog nooit in Bulgarije geweest en nu ik er toch doorheen kwam wilde ik ook de highlights van dit land meepakken. Ik koos ervoor om Sofia en Plovdiv aan te doen, al betekent dit wel dat je een kleine omweg maakt.
Sofia en het Rila-klooster (3 nachten)
Vanuit Boekarest doet de trein er ongeveer 10 uur over om Sofia te bereiken. Een lange rit dus, maar wel een hele fijne. Het landschap is gevarieerd en ik had heel gezellige medereizigers in de coupé. Dat maakt reizen per trein ontzettend leuk; je hebt de tijd om interessante verhalen uit te wisselen. De trein komt ’s avonds laat aan in Sofia, een stad waar ik eigenlijk maar heel weinig van af wist. Verwachtingen had ik er ook niet echt van, maar dat was positief: dan kan het immers alleen maar meevallen. Sofia was dan ook een aangename verrassing. Het is niet per se een hele mooie stad vol mooie gebouwen of gezellige straatjes, maar er hangt wel een hele fijne vibe in Sofia. Er zijn heel veel hippe barretjes, de stad is groen en ruim opgezet en ten zuiden van de stad zie je de hoge bergen van het Balkangebergte opdoemen.
Hostel in Sofia: Hostel Mostel (bul. Makedonija 2)
In dat gebergte ligt ook één van de beroemdste plekken in Bulgarije: het Rila-klooster. Dit oude en zeer mooie orthodoxe klooster staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst en ligt op dik anderhalf uur rijden van de stad, omringd door bossen en hoge bergpieken. Een aanrader wanneer je even de stad uit wilt en iets meer van Bulgarije wilt ontdekken. Je kunt met een taxi, maar ook vrijwel ieder hostel biedt een shuttle-service aan naar deze mooie plek.
Plovdiv (1 nacht)
Lees ook: Ontdek verrassend Plovdiv in Bulgarije, de oudste stad van Europa
Op zo’n twee uur treinen vanaf Sofia, in de richting van Istanbul, ligt de stad Plovdiv. Plovdiv was in 2019 één van de Culturele Hoofdsteden van Europa en dat is meer dan terecht. Plovdiv is namelijk waarschijnlijk de oudste constant bewoonde stad van Europa. Al zo’n 6000 jaar wonen er mensen in deze stad aan de rivier de Maritsa en dat heeft er voor gezorgd dat er heel wat bezienswaardigheden zijn in Plovdiv. Zo vind je er een prachtige oude binnenstad met traditionele houten huizen, een gezellige hipsterwijk, prachtige Romeinse ruïnes en Turkse moskeeën. Heel groot is de stad niet, dus een dag is op zich voldoende voor Plovdiv.
Hostel in Plovdiv: Boutique Hostel Old Plovdiv (ul. Chertverti Yanuari 3)
Istanbul, het eindpunt van de Oriënt Express
Lees ook: 16x toffe dingen om te doen in Istanbul
Vanuit Plovdiv kun je om middernacht de nachttrein naar Turkije nemen en daarmee het laatste stukje van de befaamde Oriënt Express afleggen. Het is wel een heftig eindsprintje, want veel slapen zul je niet. De nachttrein stopt namelijk midden in de nacht voor de Bulgaars-Turkse grensovergang. Aan de Bulgaarse kant moet je je paspoort inleveren, maar kun je wel gewoon blijven liggen. Wanneer je aan de Turkse kant aankomt moet je ook daadwerkelijk de trein uit, om je paspoort en visum te laten controleren. Een pretje is dat misschien niet echt om 3 uur in de ochtend, maar wanneer je weer goed en wel in bed ligt en ’s ochtends wakker wordt van het zonlicht ben je het allemaal vergeten. In de verte doemt dan namelijk de met minaretten gevulde skyline van Europa’s grootste stad op en zie je het glinsterende water van de Bosporus. Niet heel veel later stap je dan uit op de plek waar dik een eeuw geleden die beroemde trein voor het eerst aankwam. Een magisch momentje!
NB (situatie januari 2024): Momenteel is bovenstaande beschrijving een beetje overgeromantiseerd. Wegens werkzaamheden rijdt de trein niet door tot het Sirkeci-station (het oorspronkelijke eindpunt van de Oriënt Express) in het hart van Istanbul, maar wordt je afgezet in de lichtelijk zielloze voorstad Halkali. Vanaf dit station moet je met de lokale Marmaray trein annex metro naar het centrum van Istanbul reizen. Dat kost je ongeveer TL 60 (€2) extra.
De hotspots van Istanbul
Als je bovenstaande reis hebt afgelegd, heb je er ruim 3000 treinkilometers opzitten en ben je aangekomen op de grens tussen Europa en het Midden-Oosten. Istanbul is een stad waar je je vele dagen, zo niet weken, kunt vermaken. In de grootste stad van Europa – Istanbul heeft zo’n 17 miljoen inwoners – is ontzettend veel te zien en te beleven. Wanneer je de stad voor het eerst bezoekt wil je uiteraard de Aya Sofya, de Blauwe Moskee, de Grote Bazaar en het Topkapi-paleis zien. Deze klassieke bezienswaardigheden zijn ook stuk voor stuk de moeite waard, maar er is nog zo ontzettend veel meer.
Een greep uit de aanraders van REISEIGENWIJS:
- Het uitzicht op oud-Istanbul bewonderen vanaf de Galata-toren;
- Een visje eten op de Galata-brug, vers gevangen door de vissers die hier altijd met hun hengel staan;
- Een paar keer met de pont over de Bosporus varen, liefst bij zonsondergang;
- De laid-back vibe van Ortaköy, onder de Bosporusbrug aan de Europese kant;
- Eyüp, het meest religieuze deel van Istanbul;
- Üsküdar en Kadiköy, de minder toeristische wijken aan de Aziatische kant;
- De moderne sfeer proeven op het Taksimplein en in de straatjes rondom de Istiklal Caddesi.
Meer over Istanbul lees je in deze post, waarin ik al mijn tips voor deze onweerstaanbare stad met je deel!
Het moge duidelijk zijn: Istanbul is één van mijn favoriete steden die ik ooit heb bezocht. Vanaf mijn eerste bezoek in 2012 heeft de stad me gegrepen. Ik ben er nu vier keer geweest en ben er van overtuigd dat er zeker een vijfde en zesde keer aankomen. Een ding weet ik wel heel zeker: er is geen mooiere manier om naar Istanbul te reizen dan met de trein over de oude Oriënt Express-route!
Hostel in Istanbul: Cheers Hostel (Alemdar, Zeynep Sultan Cami, 21)
Door naar Griekenland
Lees ook: Reisroute: roadtrippen over het vasteland van Griekenland
Voor mij was Istanbul echter niet het eindpunt van de reis. Sterker nog, het was het begin van een nieuw hoofdstuk van mijn lange reis door Europa. Mijn ouders hadden namelijk tickets geboekt naar Athene om daar twee weken te gaan roadtrippen over het vasteland van Griekenland en ik mocht mee. Vanuit Istanbul ben ik daarom naar Athene doorgereisd. De treinen van Turkije naar Griekenland rijden echter helaas niet meer en daarom was ik genoodzaakt vals te spelen en de bus te pakken.
Thessaloniki (1 nacht)
Met de bus in één ruk van Istanbul naar Athene rijden was me vanwege de 1100 kilometer weg tussen beide steden iets te gortig. Daarom heb ik de reis opgebroken in Thessaloniki. Dat gaf me de mogelijkheid om ook iets van deze Noord-Griekse stad te zien en Thessaloniki heeft me positief verrast. Deze oude stad aan de Egeïsche zee laat zich het beste omschrijven als een charmante chaos: de straten zijn smal, de gebouwen zien er vaak haveloos uit en veel dingen hebben dringend een opknapbeurt nodig. Maar de levendige straten met muziekmakende Grieken, de zwoele zeewind en de gezellige restaurantjes met heerlijk eten maken veel goed!
Aan het einde van de middag heb ik vanuit Thessaloniki de trein naar Athene genomen, waarover je meer kunt lezen in deze post over mijn roadtrip over het Griekse vasteland.
Hostel in Thessaloniki: RentRooms Thessaloniki (Kon/Nou Melenikou 9)
Zelf in de voetsporen treden van de Oriënt Express?
In deze post heb ik je laten zien hoe je zelf goedkoop in de voetsporen kunt treden van de Oriënt Express en welke plekken daarbij de moeite waard zijn om onderweg te stoppen. Er zijn echter vele wegen die naar Rome (of naar Istanbul, zoals in dit geval) leiden. Variaties waar je aan kunt denken zijn onder andere:
- Starten in Parijs en vervolgens via Wenen naar Boedapest;
- Praag inruilen voor Wenen;
- In plaats van door Roemenië de route door Servië nemen (eventueel aangevuld met andere ex-Joegoslavische landen);
- Je reis uitbreiden met Griekenland – zoals ik gedaan heb en waar je meer over kunt lezen in deze post;
- Na Istanbul verder Turkije ingaan – misschien wel als start van een overland trip naar Azië!
- en nog talloze andere variaties: met Interrail ben je vrij om te gaan en staan waar jij wilt!
Meer over Interrailen in Europa kun je lezen in deze post. Hier kun je ook lezen over de twee andere Interrail-reizen die ik heb gemaakt.
Houd jij ook van klassieke treinreizen als deze? Heb je opmerkingen of vragen over het afleggen van de Oriënt Express met een Interrailticket? Laat dan vooral een reactie achter!
Reacties (1)
Pingback: Interrail, de perfecte manier om Europa te verkennen - REISEIGENWIJS