Rotterdam is in Nederland een unieke stad. Een dagje Rotterdam is daarom altijd de moeite waard, of je nu gaat shoppen, stappen of een museum wil bezoeken. Wil je Rotterdam eens op een andere manier verkennen? Pak dan de (ov-)fiets en verken deze hippe, upcoming stad. Ga dan ook vooral langs de twee UNESCO-werelderfgoedlocaties die in en rondom Rotterdam liggen: het industriële erfgoed van de Van Nellefabriek en de iconische molens van Kinderdijk!

Scroll snel naar...
- Op de pedalen door en rondom Rotterdam
- De route
- De start: Rotterdam Centraal
- Het centrum: Stadhuis, Markthal en de kubuswoningen
- Kralingen
- Via Capelle aan den IJssel naar Krimpen aan de Lek
- De unieke molens van Kinderdijk-Elshout
- Met de Waterbus terug naar Rotterdam
- Over de Erasmusbrug naar Rotterdam-Zuid
- Delfshaven
- De Van Nellefabriek, uniek industrieel erfgoed
- Terug naar Rotterdam Centraal
- Praktisch
Op de pedalen door en rondom Rotterdam
Door de grootste haven van Europa, de vele hoogbouw en de grote diversiteit aan culturen is Rotterdam een stad met een uniek karakter in Nederland. Dat bijzondere karakter is deels te danken is aan heel tragische gebeurtenissen in het verleden. Door het bombardement ziet het centrum er heel anders uit dan de andere steden in ons land: hier geen pittoreske grachten, schots en scheve geveltjes en intieme pleinen met terrassen. In plaats daarvan heb je hier hoogbouw, brede straten en moderne architectuur. Niet iedereen kan Rotterdam daarom waarderen, maar feit is wel dat Rotterdam de laatste 10 jaar een enorme imagoboost heeft gekregen. De bouw van de fantastische Markthal aan de Blaak is daar zeker een oorzaak van.
Gelukkig is er buiten het centrum ook genoeg van het historische Rotterdam overgebleven: Kralingen, Delfshaven en delen van Rotterdam-Zuid zijn daar mooie voorbeelden van. Deze wijken zijn ook onderdeel van deze fietstocht. Ook kom je langs het indrukwekkende industriële erfgoed van de Van Nellefabriek.
Even buiten Rotterdam vind je misschien wel de meest iconische plek van Nederland. Zeker onder buitenlandse toeristen. Want wat is er nu Hollandser dan molens in een groen polderlandschap? Dat is wat je vindt in Kinderdijk, op ongeveer 10 kilometer ten zuidoosten van Rotterdam.


De route
Hieronder beschrijf ik de (ov-)fietsroute door Rotterdam en langs de Nieuwe Maas naar Kinderdijk. Uiteraard inclusief tips voor goede pitstops, toffe hotspots en mogelijkheden om de route af te snijden.
De start: Rotterdam Centraal
Je start je tocht op het indrukwekkende station van Rotterdam. Het station was tot zo’n 10 jaar geleden een lelijke puist in het naoorlogse stadsbeeld, maar daarna is het gerenoveerd tot één van de mooiste stations van Nederland. Wanneer je hier uitstapt voel je je echt in het Manhattan aan de Maas. Vanuit het station fiets je linksaf het Weena op, waarna je op de grote rotonde van het Hofplein rechtsaf de Coolsingel opfietst.

Het centrum: Stadhuis, Markthal en de kubuswoningen
Het centrum van Rotterdam kent door de tragische Duitse bombardementen van mei 1940 nauwelijks oude gebouwen. Gelukkig bleef het mooie oude Stadhuis uit 1920 wel gespaard. Vervolg je weg over de Coolsingel. Na een paar honderd meter steek je de zowel beroemde als beruchte Koopgoot over. Bij het volgende kruispunt, met de Blaak, sla je linksaf. Je komt dan na 400 meter uit op de Binnenrotte. Hier vind je twee iconen van de moderne Rotterdamse architectuur: de Kubuswoningen en de in 2012 opgeleverde Markthal van de hand van Rem Koolhaas, hét nieuwe icoon van de stad. Dit is uiteraard de perfecte plek om even wat snacks in te slaan of te lunchen voor je aan de fietstocht begint.



Kralingen
Via de Oudehaven, een sfeervol stukje bewaard gebleven oud-Rotterdam, fiets je naar de Maasboulevard. Sla hier linksaf en volg de brede straat 1 kilometer, tot het kruispunt met de Willem Ruyslaan. Sla hier linksaf, de Admiraliteitsbrug over. Sla daarna rechtsaf en ga via de hellingbaan linksaf de wijk Kralingen in. Kralingen is een van de chique buurten van Rotterdam en heeft de oorlog ongeschonden doorstaan. Het heeft wel iets weg van de Zeeheldenbuurt in Den Haag of een rustiger versie van de Pijp in Amsterdam. Vervolgens ga je over de Honingerdijk terug naar de Maasboulevard.


Via Capelle aan den IJssel naar Krimpen aan de Lek
Deze Maasboulevard volg je tot even voorbij de campus van de Erasmus Universiteit. Volg het fietspad aan de rechterkant van de weg, dat rechtsaf afbuigt bij de kruising met de A16. Het pad dat je opfietst blijf je continu doorvolgen, tot de rivier. Over de Schaardijk en de IJsseldijk fiets je langs de woonwijken en industrieterreinen van Capelle aan den IJssel. Volg dit fietspad 3,5 kilometer. Op het moment dat het fietspad de N210 bereikt sla je rechtsaf, de Algerabrug over. Deze brug over de Hollandse IJssel brengt je in de Krimpenerwaard. Je fietst langs Krimpen aan de IJssel naar het dorp Krmpen aan de Lek. Hier steek je met het veerpontje (overtocht met de fiets kost je €0,90) de Lek naar Kinderdijk over.

De unieke molens van Kinderdijk-Elshout
Vanaf het pontje is nog maar een kleine vijf minuten fietsen naar het bezoekerscentrum bij de molens van Kinderdijk. Deze plek is voor veel buitenlanders hét stereotype Nederland: vlak land, veel water en uiteraard de molens. Er staan er nergens zóveel zó dicht bij elkaar als hier. In het polderlandschap van de Alblasserwaard staan 19 poldermolens. De UNESCO heeft het molencomplex van Kinderdijk-Elshout (zoals het officieel heet) in 1997 op de werelderfgoedlijst gezet. Omdat ze een iconisch beeld vormen, maar vooral ook omdat het waterbouwkundige systeem uit de 18e eeuw hier verbluffend goed bewaard gebleven is. Sommige molens zijn voor enkele euro’s van binnen te bezichtigen, maar het gebied zelf is gratis toegankelijk. Je kunt het alleen met de fiets of lopend goed verkennen.




Met de Waterbus terug naar Rotterdam
Vanuit het dorp Kinderdijk kun je in de zomermaanden met een veerpont oversteken naar Ridderkerk. Vanaf daar kun je langs de oevers van de rivier terugfietsen naar Rotterdam. Nadeel is wel dat deze route je vooral over industrieterreinen en door buitenwijken voert. Daarom is het de moeite waard een klein stukje verder te fietsen, naar Alblasserdam. Dit leuke dijkdorp is één van de haltes van de Waterbus. Deze unieke vorm van ov vaart op en neer tussen Dordrecht en Rotterdam. Het meenemen van je fiets is inbegrepen bij de ticketprijs. Een enkeltje tussen Alblasserdam en Rotterdam kost je €6,60 (met ov-chipkaart: €3,77). Een dagkaart kopen voor de hele route kan ook, dat kost je €14,-.


Over de Erasmusbrug naar Rotterdam-Zuid
De tocht over het water met de Waterbus is een heel tof en goedkoop alternatief voor een rondvaart. Je vaart over de Nieuwe Maas langs scheepswerven en woonwijken naar Rotterdam terug. Zeker tijdens het laatste deel van de rit heb je mooie uitzichten op de skyline van Rotterdam. Je vaart langs het hoofdkantoor van Unilever, de Willemsbrug, de wolkenkrabbers op de Kop van Zuid en de fonkelnieuwe Zalmhaventoren. Nadat je onder de Erasmusbrug – misschien wel Rotterdams meest iconische bouwwerk – bent doorgevaren, kom je aan land. Je kunt nu de Erasmusbrug overfietsen om een kijkje te nemen in het hippe Kop van Zuid of de multiculturele wijken Feijenoord, Bloemhof, Carnisse en Charlois. Ook het Noordereiland en de Entrepothaven zijn leuke plekken om even te bekijken.

Delfshaven
Je kunt ook direct doorfietsen, door de buurt Het Nieuwe Werk langs de Veerhaven naar Het Park. Daar vind je de bekende Euromast. Fiets daarna via de G.J. de Jonghweg en de Rochussenstraat naar de brug over de Schiedamseweg. Hier vind je het buurtje Delfshaven, één van de zeer weinige intact gebleven echt oude wijken van Rotterdam. Tot eind 19e eeuw hoorde Delfshaven bij Delft, dat nadat de Schie verzandde hier een havenstadje liet bouwen. Het grootste deel van de bebouwing uit die tijd staat er nog, wat voor een leuk contrast met de rest van Rotterdam zorgt. De molen, het oude kerkje, de ophaalbrug en de vele pakhuizen geven je echt dat Oud-Hollandse gevoel.


De Van Nellefabriek, uniek industrieel erfgoed
Vanaf Delfshaven is het nog maar zo’n 2 kilometer fietsen naar de Van Nellefabriek. Je komt daar door over de Spangesekade door de gevarieerde wijk Tussendijken te fietsen. De Van Nellefabriek is een typisch voorbeeld van modernistisch industrieel erfgoed. Deze fabriek, waar koffie, thee en tabak werd verwerkt en verpakt, is in 1931 opgeleverd. Door de UNESCO is de Van Nellefabriek in 2014 uitgeroepen tot werelderfgoed, omdat de voor die tijd hypermoderne fabriek in zeer goede staat is gebleven. Tegenwoordig is de fabriek een multifunctioneel centrum, waar onder meer congressen en evenementen worden gehouden. Onder begeleiding van een gids worden er rondleidingen gehouden, maar je kunt niet op eigen houtje de fabriek bezoeken.


Terug naar Rotterdam Centraal
Vanaf de Van Nellefabriek fiets je over de Beukelsweg en de Beukelsdijk, door de vooroorlogse wijk Het Nieuwe Westen, terug naar het centraal station van Rotterdam. Hier lever je je ov-fiets weer in en ga je weer terug naar huis. Of je blijft natuurlijk nog een paar dagen in Rotterdam, om het nachtleven (zodra dat weer opengaat) te ontdekken, te shoppen of één van de leuke wijken waar je vandaag doorheen bent gefietst nog beter te leren kennen!

Praktisch
Het is goed om twee dingen te weten voor je aan je Rotterdamse fietstocht begint.
Hoe ver is het en hoe lang doe je erover?
De totale fietsroute zoals ik hem beschrijf is 35 kilometer lang. Dat is exclusief het stuk dat je met de Waterbus reist. Mocht je het hele stuk willen fietsen, dan heb je twee opties. Voor beide opties geldt dat je weinig inspirerende plekken langs de route tegenkomt, terwijl de tocht met de Waterbus juist heel leuk is.
- Voorbij de Waterbus-stopplaats fiets je even voorbij Alblasserdam de brug over naar Hendrik-Ido-Ambacht. Hier volg je de borden Ridderkerk, en vervolgens fiets je via Oud-IJsselmonde naar Rotterdam-Zuid. Deze route betekent 19 kilometer extra fietsen.
- Je kunt ook 8 kilometer afsnijden, door de pont van Kinderdijk naar Ridderkerk te nemen, waarna je aansluit op de fietsroute naar Rotterdam-Zuid.
Puur qua fietsafstand trap je de route, inclusief de vaartocht, in zo’n 3 uur wel weg. Maar dan heb je natuurlijk nog niets bekeken, laat staan aan de inwendige mens gedacht. Het beste trek je dus zeker een uur of 6, 7 of 8 uit voor deze interessante fietstocht!
Hoe kom ik aan een fiets?
Met de trein ben je vanuit iedere grote(re) stad in Nederland binnen hooguit 3 uur in Rotterdam. Onder het station bevindt zich een grote ov-fietsverhuurlocatie. Daar huur je, als je een ov-fietsabonnement op je ov-chipkaart hebt staan, voor €3,95 per 24 uur een fiets. Je moet deze fiets wel op dezelfde locatie inleveren als waar je ‘m gehuurd hebt, anders betaal je €10,- extra.
Geen ov-chipkaart of geen ov-fietsabonnement? Bij ZwaanBikes Rotterdam aan het Weena betaal je voor een stadsfiets €12,50 per dag.

Hou jij er ook van om lekker actief bezig te zijn tijdens je trip? Of wil je iets kwijt over deze fietstocht? Laat het me weten in een reactie onder deze post!