Als wintersportbestemming is Oostenrijk beroemd om de bergen. De bergen van de Alpen zijn echter ook ’s zomers een hoogtepunt van je trip naar Oostenrijk. Tijdens een rit over de Großglockner Hochalpenstraße maak je kennis met een aantal van de mooiste landschappen die Oostenrijk je te bieden heeft. Benieuwd? Scroll snel verder!
Scroll snel naar...
De Großglockner Hochalpenstraße
Op het punt waar Tirol, Karinthië en het Salzburgerland samenkomen ligt de Großglockner, met haar 3798 meter de hoogste berg van Oostenrijk. Deze berg maakt deel uit van de Hohe Tauern, de hoogste bergrug van de Oostenrijkse Alpen. Deze bergen zijn lange tijd ondoordringbaar geweest. Maar sinds ongeveer 1920 nam het autoverkeer toe, waardoor er behoefte ontstond naar doorgaande wegen om de ruige bergen over te steken. Ook waren er steeds meer mensen die het geld en de behoefte hadden om er voor de lol op uit te trekken: toeristen.
Mede daardoor besloot men een weg aan te leggen dwars door de Hohe Tauern. De initiatiefnemers werden voor gek verklaard: dit zou een onbetaalbare monsterklus worden die zich nooit zou terugverdienen. Toch besloot de Oostenrijkse regering de weg in 1930 aan te leggen, om mensen aan het werk te krijgen in de economische crisis die er toen heerste. Spijt hebben ze daarvan nooit gehad, want al vanaf dag één overtrof het succes van de zogeheten Großglockner Hochalpenstraße de stoutste verwachtingen. Sindsdien is de weg meerdere keren verbreed en zijn er parkeerplaatsen aangelegd om iedereen de kans te geven de fantastische uitzichten te bewonderen. Hieronder lees je meer over de must-sees langs deze fenomenale autoroute!
Heiligenblut
De weg is zo’n 47 kilometer lang en start officieel in het plaatsje Fusch in het Salzburgerland, vlakbij Zell am See. Hij eindigt in het dorp Heiligenblut in Karinthië. Zelf heb ik hem echter andersom gereden, aangezien ik vanuit de Italiaanse Dolomieten kwam. Bij het bezoekerscentrum, even voor je het dorp inrijdt, heb je een idyllisch uitzicht op het dorpje en de achterliggende bergen. Ook de Großglockner zelf is vanaf hier te zien.
De Großglockner Hochalpenstraße is zoals de meeste wegen in Oostenrijk een tolweg. In tegenstelling tot de meeste andere wegen valt deze weg echter niet onder het Oostenrijkse tolvignet. Bij de tolpoort op zo’n 4,5 kilometer voorbij het bezoekerscentrum moet je de – behoorlijk forse – tol betalen. Hieronder lees je meer over de toltarieven. Vervolgens rijd je via heel wat haarspeldbochten naar een rotonde. Bij de rotonde kun je kiezen om de Großglockner Hochalpenstraße te blijven volgen, maar dit moet je niet doen.
Kaiser-Franz-Josefs-Hohe
Volg in plaats daarvan de borden naar de Kaiser-Franz-Josefs-Hohe. Deze route leidt je over een 8 kilometer lange zijweg naar een adembenemend uitzichtpunt op 2369 meter hoogte. Maar voor je daar aankomt, is het de moeite waard om even uit te stappen bij de Stausee. Dit is een klein en mooi gelegen bergmeer, waar je een wandeling omheen kunt maken.
Vervolgens sla je nog één keer de bocht om voor je het eindpunt van deze doodlopende zijweg bereikt. De Kaiser-Franz-Josefs-Hohe is één van de absolute highlights van de Großglockner Hochalpenstraße. Al in 1856 kwam de Oostenrijkse keizer Franz Josef hier samen met zijn beroemde vrouw Sisi om te genieten van het adembenemende uitzicht dat je hier hebt over de Großglockner en de Pasterze-gletsjer.
Je kunt je auto hier parkeren in de massale parkeergarage en ook vind je hier een hotel, een restaurant en een bezoekerscentrum. Het kan hierbehoorlijk druk worden, waardoor je beleving een beetje tegen kan vallen. Wil je je uitzicht met wat minder mensen hoeven delen? Wandel dan het pad af naar beneden, richting de gletsjer. Ondertussen zie je dankzij de bordjes langs het pad pijnlijk duidelijk dat klimaatverandering een gigantische impact heeft op de gletsjers in de Alpen. Nog in 2010 was het eindpunt van de tandradbaan op het niveau van de gletsjer!
Hochtor
Vervolgens rijd je terug over dezelfde weg richting de rotonde waar je eerst af bent geslagen. Nu volg je wél de borden ‘Großglockner Hochalpenstraße’. In zeven kilometer en over twaalf haarspeldbochten stijg je nu naar een hoogte van 2504 meter, het hoogste punt van de doorgaande route. Hier ligt de Hochtor, ook wel de Großglocknerpas genoemd. Zelfs middenin de zomer ligt hier regelmatig sneeuw! Op de top rijd je door een korte tunnel vanuit Karinthië het Salzburgerland binnen. Je kunt ook écht op de top van de bergrug (op 2575 meter) komen, door een korte maar steile hike te maken vanaf de parkeerplaats.
Fuscher Lacke
Vervolgens is het nog vier kilometer rijden naar het kleine meertje Fuscher Lacke. Dit meertje is niet heel spectaculair tussen alle fantastische uitzichen langs de route, maar je kunt bij het naastgelegen Gasthof wel perfect lunchen en van het uitzicht over de woeste bergen genieten..
Over de Fuscher Törl naar de Edelweißspitze
Na je lunch is het tijd voor het letterlijke – en wat mij betreft ook figuurlijke – hoogtepunt van de route. Over de 2428 meter hoge pas Fuscher Törl rijd je via een smal en zeer steil zijweggetje naar de bergtop Edelweißspitze. Hier is een prachtig uitzichtpunt over de kronkelige weg en over de bergen. Je kunt vanaf hier wel 30 bergen van boven de 3000 meter zien liggen, waaronder uiteraard de Großglockner.
TIP: Het mooiste panorama-uitzicht heb je niet vanaf de uitkijktoren of de parkeerplaats, maar vanaf een kleine rotspunt bij een composthoop achter het hotel Edelweißhütte.
De afdaling naar Fusch
Na je beklimming van de Edelweißspitze is het tijd voor de afdaling. Je rijdt via meer dan 20 haarspeldbochten het dal in richting het plaatsje Fusch an der Großglocknerstraße. De route blijft ontzettend spectaculair, want je hebt constant uitzicht op de imposante rotswanden van het Großglocknermassief.
Vanaf Fusch is het nog geen 15 kilometer rijden naar Zell am See. Zelf ben ik echter doorgereden naar de schitterende stad Salzburg, zo’n 100 kilometer naar het noordoosten vanaf Fusch.
Praktische tips voor de Großglockner Hochalpenstraße
Een rit over de Großglockner Hochalpenstraße is zowel letterlijk als figuurlijk een highlight van je trip naar Oostenrijk. Je moet alleen wel met wat dingen rekening houden voor je vol enthousiasme achter het stuur kruipt.
Seizoen
Doordat de weg zo hoog ligt, is de temperatuur vaak erg laag. Zelfs middenin de zomer, wanneer het in het dal ver boven de 30 graden kan worden, is het verstandig om een trui of vest mee te nemen voor als je uit de auto stapt.
Belangrijker is echter de sneeuw. Sneeuw kan het hele jaar door vallen. Daarom is de weg tussen eind oktober en begin mei afgesloten voor alle verkeer.
Tol
Zoals ik eerder al aangaf is de Großglockner Hochalpenstraße een tolweg. Dat geldt voor heel veel wegen in Oostenrijk, maar groot verschil is dat de Großglockner Hochalpenstraße niet onder het Oostenrijkse tolvignet valt. De weg is vooral een toeristische attractie geworden sinds de bouw van de snelwegen en tunnels, en wordt ook zo aangeprezen. Zie de hoge tolprijzen dan ook meer als entreekaartje voor een bezienswaardigheid als een museum of monument.
Je kunt de Großglockner Hochalpenstraße met de auto, de camper, de motor en zelfs met de fiets berijden. Toltarieven verschillen per voertuig. Onderstaande tabel geeft de tarieven voor een dagkaart weer per voertuig. Je kunt met een dagkaart op één dag zowel heen als terug rijden.
Voertuig | Tol voor een dagkaart |
personenauto / camper <3500 kilo | € 37,50 |
camper >3500 kilo / auto met caravan | € 47,00 |
motorfiets | € 27,50 |
fiets | gratis |
Niet op dezelfde dag terugrijden? Wil je ook terugrijden over de Großglockner Hochalpenstraße, maar niet op dezelfde dag? Voor € 13,- kun je op een dag in hetzelfde kalenderjaar een enkeltje kopen. Als je van plan bent vaker in één seizoen over de weg te rijden, is het overwegen van een seizoenskaart voor €106,- het overwegen waard.
Zie je iets wat niet meer helemaal klopt in deze post? Laat het me weten in een reactie, en ik pas het aan!