Denk je erover om een (backpack)trip naar Libanon te maken? Terecht! Libanon is een ontzettend tof en interessant land waar heel veel te zien en te doen is. Ook kun je er genieten van het lekkerste eten dat het Midden-Oosten te bieden heeft. Bovendien is het maar een klein landje, dus je kunt in korte tijd heel veel zien. Libanon is echter wel een land met een gebruiksaanwijzing: je moet met nogal wat dingen rekening houden. Libanon is een complex land dat momenteel in een diepe crisis verkeert. Dat zal niet aan je voorbij gaan tijdens je reis. In dit artikel ga ik uitgebreid in op alles wat reizen in Libanon uitdagend kan maken.
Scroll snel naar...
Grensperikelen
Je hebt geen visum nodig voor Libanon; je kunt het vliegtuig in stappen waarna je een stempel in je paspoort krijgt en dan mag je 30 dagen blijven. Hiervoor geldt een aantal voorwaarden:
- Je paspoort is nog minimaal 6 maanden geldig op het moment dat je naar Libanon vertrekt;
- Je beschikt over een retourticket (mag ook een busticket naar Syrië of Jordanië zijn);
- Je hebt een reservering voor een hotel, hostel of Airbnb voor je eerste nacht(en);
Eventueel kun je dit zelfs nog tweemaal verlengen, zodat je in totaal 90 dagen kan blijven zonder een visum te hoeven aanschaffen. Dit doe je bij het Directoraat-Generaal voor Algemene Veiligheid (Frans: Direction Générale de la Sûreté Générale (DGSG)) in Beiroet.
Maar je moet wel met een aantal andere zaken rekening houden:
- Met een bewijs van een bezoek aan Israël in je paspoort kom je Libanon niet in. Dat kan een stempel van de Israëlische douane zijn, maar ook een stempel van een Jordaanse of Egyptische grenspost. Zorg dus dat je een nieuw paspoort aanvraagt voor je naar Libanon reist, mochten deze bewijzen er zijn!
- Het zou je – gelet op bovenstaande – wellicht niet verbazen, maar de grens met Israël is gesloten. Het is sterk aan te raden hier ook niet te dicht in de buurt te komen, aangezien de grensstreek intensief wordt bewaakt door het leger en Hezbollah. Je hebt een speciaal permit nodig om hier te mogen rondreizen.
- Het enige andere buurland van Libanon is Syrië. De grens met Syrië is open, maar omdat Syrië momenteel geen veilige bestemming is, kun je praktisch alleen met het vliegtuig naar Libanon reizen.
Onveilige gebieden
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Libanon is niet in z’n geheel een veilig begaanbaar land. Dat is misschien even schrikken, maar dat is – zolang je je goed inleest – nergens voor nodig. Veel last hoef je er niet van te hebben, zolang je weet waar je bent en welke plekken je wil bezoeken hoef je je geen moment onveilig te voelen in Libanon.
De onveilige gebieden in Libanon kun je onderverdelen in plekken waar je heel goed moet uitkijken en in plekken waar je gewoon absoluut niet heen moet gaan.
Gebieden die je echt moet vermijden zijn:
- De vluchtelingenwijken in het zuiden en oosten van Beiroet. Hier leven Palestijnse en Syrische vluchtelingen in erbarmelijke omstandigheden en zijn er regelmatig gewapende incidenten. De toegangswegen tot deze wijken worden bewaakt door gewapende soldaten. Mocht je met de huurauto over doorgaande snelwegen door deze gebieden moeten, dan kan dat maar ga niet de wijken in en stap er zeker niet uit!
- De wijken Bab al Tabbaneh en Jabal Mohsen in Tripoli. In deze wijken zijn de laatste jaren regelmatig gewapende opstootjes en zelfmoordaanslagen geweest door rivaliserende alawitische en soennitische groepen. Het is nu al enige tijd rustig, maar speel het op safe en ga hier niet naartoe.
- De grensgebieden met Syrië. Met uitzondering van de grensovergangen op de hoofdwegen (tussen Tripoli en Latakia en tussen Beiroet en Damascus) is het grensgebied met Syrië potentieel gevaarlijk. Er vinden hier met enige regelmaat gewapende incidenten plaats.
Bij de volgende gebieden moet je heel goed de meest recente informatie checken bij de autoriteiten en niet buiten de toeristisch interessante gebieden treden:
- De Bekaa-vallei. Deze vallei in Oost-Libanon wordt geregeerd door het sjiitische Hezbollah en is berucht om de gewapende milities die er de dienst uit maken. In principe worden toeristen ongemoeid gelaten, maar speel het op safe en wees op je hoede. In de Bekaa-vallei ligt ook een aantal toeristisch interessante plekken, zoals het wijnchateau Ksara, de ruïnestad Anjar en ook de beroemde tempels van Baalbek. Deze kunnen veilig worden bezocht.
- De grensgebieden met Israël. Een strook van ca. 10-15 kilometer ten noorden van de grens met Israël wordt zwaar bewaakt en is van landmijnen voorzien. Je zult hier niet makkelijk verzeild raken, maar mocht dat toch gebeuren dan kun je flink in de problemen komen. Zelfs met het benodigde permit van het leger trek je al gauw de verkeerde soort aandacht.
- De stad Tripoli. De wijken Bab al Tabbaneh en Jabal Mohsen moet je hoe dan ook mijden. In de rest van Tripoli zijn de risico’s vele malen kleiner, maar volg de meest recente ontwikkelingen over mogelijke spanningen. Tripoli is een arme stad en het risico op spannningen is hier groter dan in de andere steden langs de kust. De oude binnenstad met de souks, de Rachid Karami International Fair en El Mina zijn in principe echter gewoon veilig te bezoeken.
Wegversperringen en controles
Op veel plekken in Libanon zul je controleposten van het leger langs de weg zien. Deze kun je herkennen aan de geïmproviseerde rood-wit-rode betonnen gebouwtjes, zandzakken en gespannen netten. Af en toe zul je er gewapende (!) militairen bij zien staan of zitten. Dat kan er erg intimiderend uitzien, maar realiseer je goed dat juist deze militaire aanwezigheid zorgt voor enige stabiliteit in het land. De meeste auto’s en bussen kunnen gewoon rustig doorrijden, maar soms worden er wagens aan de kant gezet.
Behalve controleposten langs de weg zul je – zeker in Beiroet – ook wegversperringen of andere blokkades tegenkomen. Hieraan merk je misschien wel het meest dat Libanon een land in diepe crisis is. Het politieke centrum van Libanon in Downtown Beiroet is al enige maanden hermetisch afgesloten met betonnen afschermingen, prikkeldraad en militaire wachtposten. Ook voor toeristen. Dit geeft een surreële aanblik en de politieke boodschappen op de muren zijn erg fotogeniek. De militairen laten je daar gerust foto’s van maken, maar vraag het wel even en zet de militairen zelf niet op de foto.
Mocht je zelf gaan rijden (zie hieronder voor antwoord op de vraag of je dat moet willen), dan zul je ook gewoon door mogen rijden. Rijd alleen wel rustig op de controlepost af en maak (uiteraard) geen foto’s van de controleposten en zeker niet van de militairen!
Geldzaken: de zwarte markt
Libanon verkeert sinds 2020 in een ernstige economische crisis. De munteenheid van Libanon, de Libanese pond (LBP, in Libanon zelf vaak afgekort als ‘LL’), is door hyperinflatie enorm instabiel geworden. Er is daardoor een levendige zwarte markt voor ‘hard currencies’ ontstaan. In de praktijk betekent dit dat je alles wat je in Libanon denkt uit te gaan geven het beste contant meeneemt in euro’s of dollars.
Doe je dit niet, dan ben je letterlijk dief van je eigen portemonnee. Een voorbeeld: voor €1,- krijg je op de zwarte markt circa 25.000 Libanese ponden (status juli 2022), terwijl je als je pint maar slechts zo’n 1.500 Libanese ponden voor je euro krijgt!
De zwarte geldwissel-markt bevindt zich bijna overal in Libanon. Bijna ieder restaurant, iedere winkel of ieder hotel wisselt geld. En anders kent iedereen wel iemand die euro’s of dollars wisselt.
TIP: Vraag een paar keer goed naar de actuele koers, deze kan namelijk zelfs gedurende de dag veranderen!
Verkeersveiligheid
De meeste van de weinige toeristen die Libanon bezoeken reizen rond per (mini)bus of per georganiseerde tour. Een van de redenen daarvoor is dat zelf rijden in Libanon niet bepaald voor iedereen is weggelegd. Het verkeer in Libanon is extreem chaotisch en de chauffeurs lijken niet bepaald over geduld of rijskills te beschikken. Verkeersregels lijken weinig meer statuur te hebben dan mogelijke suggesties…
Toch kun je, als je stalen zenuwen hebt en gelukkig wordt van roadtrippen, ook zelf een auto huren en het land verkennen. De wegen zijn over het algemeen redelijk en de afstanden zijn kort. Houd wel rekening met niet-werkende stoplichten (de stroom valt regelmatig uit in Libanon), weinig tot geen straatverlichting (rijd dus niet ’s avonds!) en wegen die ook als markt of opslagplaats worden gebruikt.
Durf je het aan zelf te rijden in Libanon? Ga dan vooral voor een all-inclusive verzekerde autohuur. Sunny Cars biedt autohuurarrangementen aan inclusief alle verzekeringen.
Als voetganger ben je je leven niet zeker in Libanon, met name in de grote steden. Er zijn nauwelijks werkende stoplichten voor voetgangers en al waren ze er: auto’s doen toch waar ze zelf zin in hebben. Kijk dus heel goed uit voor je de straat oversteekt!
Elektriciteit
Ik hoor je al denken: waarom in vredesnaam is dit een aandachtspunt? Nou, omdat elektriciteit in Libanon geen vanzelfsprekendheid is. Het is niet dat er geen aansluitingen zijn, dat is allemaal wel in orde. Maar door tekorten aan brandstof en waterkracht is de elektriciteitsvoorziening al enkele jaren instabiel in Libanon. Meestal komt dat erop neer dat er in de nacht of de ochtend enkele uren geen stroom is, maar soms werkt de stroom ook overdag korte of langere tijd niet. Dit verklaart ook waarom soms de stoplichten of de straatverlichting niet werken.
Reistijd
Libanon ligt in het Midden-Oosten en daarom zou je misschien denken dat het hier altijd warm en droog is. Dan kom je echter bedrogen uit. Want Libanon heeft een mediterraan klimaat, wat betekent dat er naast warme, droge zomers ook natte en soms kille winters voorkomen. Zeker in het binnenland, dat hoog in het Libanongebergte ligt, kan het ’s winters stevig vriezen! Langs de kust is er in de periode november – maart kans op langdurige regenval. De zomers zijn warm (maar niet zo heet als verder zuidelijk) maar vooral ook erg benauwd door de hoge luchtvochtigheid.
De beste tijd voor een trip naar Libanon is daarom in het voor- of najaar. Het voorjaar loopt van ongeveer maart tot juni en het najaar van half september tot half november. Het voorjaar zou daarbij mijn persoonlijke voorkeur hebben, vanwege de nog aanwezige sneeuw en het weelderige groen door de bloeitijd.
Wil je zelf gaan rijden? Houd er dan tussen pak ‘m beet half november en half april rekening mee dat bepaalde wegen door het Libanongebergte ontoegankelijk kunnen zijn door sneeuw. Dat geldt niet voor de belangrijkste hoofdwegen zoals die van Batroun naar Bcharri in de Kadisha-vallei of de weg van Beiroet naar de Bekaa-vallei, maar wel voor secundaire routes die vanuit landschappelijk oogpunt interessant zijn. Belangrijkste daarvan zijn de weg Tannourine – Bcharri en de weg van Bcharri naar Baalbek.
Uitzoeken, verifiëren en nogmaals controleren
Het toerisme in Libanon is – althans voor toeristen van buiten – nagenoeg dood. Dat betekent ook dat souvenirwinkels, reisbureautjes en up-to-date Engelstalige informatie nauwelijks meer bestaan. Je moet er vanuit gaan dat alles wat je op internet leest over busdienstregelingen, vertrekhaltes, wegafsluitingen, openingstijden en andere praktische informatie niet meer klopt. Dat geldt uiteraard ook voor prijzen in reisgidsen of websites: door hyperinflatie kun je nagenoeg 100% zeker zijn dat er geen hout meer van klopt.
In de posts over de verschillende bestemmingen binnen Libanon van REISEIGENWIJS vind je zo up-to-date mogelijk informatie. Maar ook hiervoor geldt: je weet het nooit zeker. Doe daarom altijd zelf research, check de info door te bellen of te mailen en wees voor de zekerheid liever veel te vroeg dan net op tijd voor je bus vertrekt.
Bovenal: laat jezelf verrassen en geniet!
Mocht je na het lezen van bovenstaande issues, aandachtspunten en dwingende aanbevelingen het idee om naar Libanon te gaan nog niet snel uit je hoofd gezet hebben, dan rest me nog een laatste tip: geniet!
Want Libanon is ondanks deze issues een ontzettend boeiend land dat de moeite van een bezoek meer dan waard is. Misschien wel juist nu, in deze diepe crisis. Buitenlandse geldstromen kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het leven van veel gewone Libanezen, zoals winkeliers, restauranthouders, buschauffeurs en – uiteraard – mensen die in de voorheen veel sterkere toerismebranche werken. Laat je dus vooral verbazen door de scherpe contrasten, bijzondere plekken en overheerlijke keuken van Libanon!
Heeft deze post je geholpen bij het voorbereiden van je trip naar Libanon? Of ontbreekt er iets wat je absoluut moet weten? Laat een reactie achter onder deze post!
Reacties (2)
Hi Dion,
Wat een leuk stuk over Libanon. Wij hebben in november een reis naar Libanon gepland staan. Ik ben dan ook benieuwd wanneer jij dit stuk over Libanon hebt geschreven? Wij zijn namelijk op zoek naar actuele reisinformatie over Libanon aangezien het advies van het ministerie redelijk negatief is.
Groet Danielle
Hi Daniëlle,
Ik ben zelf in april 2022 in Libanon geweest en heb dit stuk in juni 2022 geschreven. Het is wel enkele malen aangepast, mede o.b.v. info die ik van andere reizigers die er na mij zijn geweest. Ik kan niet instaan voor de absolute juistheid van alles wat erin staat, maar voor zover ik kan zien klopt de strekking van alles wat er in deze post geschreven staat nog steeds. Mocht je specifieke vragen hebben of erachter komen dat mijn informatie niet meer up-to-date is, laat me dat dan vooral weten! Dan pas ik het aan!
Groet, Dion